lördag 21 december 2013

Betyg 5 av 5

 
 
Det finns vissa saker som jag gärna har med på ett julbord och en av de där måste sakerna är vörtbröd
med skinka och senap. Jag tror till och med att jag skulle känna jul om jag bara fick det. Så förra året hade
jag tre olika recept på vörtbröd som lät intressanta, vi gjorde en vörtbrödstest med familj, släkt och vänner
och kom fram till en vinnare. Igår kunde jag inte hålla mig längre... köket fylldes av doften av nybakat
bröd och gästerna vi hade på kvällen gav poängen 5 av 5 möjliga :) 
 
 


 
 
Att det dessutom är vansinnigt lätt att göra är ju såklart ytterligare ett plus.
 
2 dl grovt rågmjöl
1 dl rågkross
4 dl vetemjöl
4 msk vörtmix
1 dl russin
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
2 dl lättöl
2 dl mild yoghurt
½  dl mörk sirap
½  dl rårörda lingon
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 200grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i öl, yoghurt, sirap och lingon.
Klicka ner den kladdiga massan i en brödform 1½ liter och grädda den i nedre delen av ugnen i ca 1timme.
Stjälp upp limpan sen och låt svalna under bakduk.
 
 
Sen kväll igår betyder soft dag idag. Ha en riktigt fin dag!
 
kram kram Malin
 
 
 
 
 


6 kommentarer:

Home2tiny sa...

Finns inget godare än hembakat o alla de dofter som sprider sig i huset av alla julens kryddor. Kramisar Tina

Karin sa...

Tack!
Ett recept på ett gott vörtbrödet det behövde jag, bakade för något år sedan och det var jag inte nöjd med alls. Ha en riktigt härlig lördag Karin

Malin - Stjärnflocka sa...

Att baka bröd är det bästa!!! :)
Kram Malin

Flower of Fame sa...

Så gott det låter! Kram Pernilla

åse sa...

Härligt med hembakat bröd och doften som sprider sig i huset är ljuvlig. Ha en skön fjärde advent. Kram Åse

Maria O. sa...

Lättbakat är ju aldrig fel men vörtbröd är inte alls min grej. Äter det helst inte men njuter gärna av dina bilder :)
Kram Maria